lørdag den 5. januar 2013

Børn og kreativitet

Jeg elsker jo selv at være kreativ. På rigtig mange måder. Mit liv ville være fattigt, hvis jeg ikke havde friheden til at sy, male, lave smykker, og hvad jeg nu ellers finder på. Og hvis jeg i en periode ikke har haft så meget tid til det kreative, savner jeg det, og bli'r nok - indrømmet - temmelig uudholdelig at være sammen med. Det er min bedste måde at slappe af og lade op, men det er samtidig også dér, hvor jeg nogen gange nærmest dirrer af spænding, og bli'r helt høj.

Det er så fantastisk at opleve, at ungerne også finder glæde ved at udfolde sig med især papir og blyant!

Sådan så spisebordet ud i går eftermiddags, da både Mellemsønnen og jeg var i fuld gang.

Ældstesønnen på 6 bli'r desværre tit lidt frustreret, fordi det han tegner, bli'r "forkert", og han krøller ofte tegninger sammen i vrede. I juleferien havde vi en god snak om det. Jeg fik overbevist ham om, at det er ham, der bestemmer. At han har den kunstneriske frihed til at bestemme, hvordan tingene skal se ud, og at det slet ikke behøver at være som i virkeligheden. Pludselig kunne han se det sjove i dét, og det endte med en tegning af julemanden og hans kane. Men på en sjov og anderledes måde, hvor kanen har støvler på og bli'r trukket af fisk, pakkerne ligger foran, og julemanden sidder allerforrest. Og Ældstesønnen var så stolt over, han havde fundet på det.
Jeg håber, dén oplevelse kan give ham lyst til mere bare at kaste sig ud i det!




Mellemsønnen på knap 5 griber det helt anderledes an. Han tegner bare løs. Herunder en Nintendo til sin storebror.




Som du ved, hvis du læser med herinde, skal jeg holde åbningsfernisering i vores nye galleri i morgen, og dét har han åbenbart også fanget. Så helt på eget initiativ, ville han tegne mor til ferniseringen. Og han har så mange fine detaljer med. Stativet, som jeg har smykker på, når jeg er på marked, mine to nye billeder med vandmænd, mine to collager med katte, en taske med "fyrværkeri" og én af de andre tasker under bordet.


 

Nogle af de ting, der har inspireret ham til tegningen, kan ses herunder:


 
 
 
 
 
 
 
Hvad kan du li' at være kreativ med? Og har du børn, du har dejlige kreative oplevelser sammen med? Læg gerne et link til din blog, hvis du har én, i en kommentar.
 
Ha' en skøn weekend!
 
Malene. 
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar